Przeguby napędowe są jednymi z najważniejszych części w nowoczesnych samochodach. Ich rolą jest przenoszenie napędu z mechanizmu różnicowego poprzez piastę, bezpośrednio na koła. Odpowiadają także za napędzaną oś skrętną. Na rynku można znaleźć zarówno przeguby równobieżne, jak i nierównobieżne, które działają dzięki stalowym kulom ułożonym w przegubie. Eksploatacja tych części jest szczególnie ważna, ponieważ są one bardzo podatne na uszkodzenie. Sytuacja jest na tyle poważna, że ignorując choć częściowo niesprawny przegub, możemy być zmuszeni do wymiany całej półosi.
Objawy, których nie należy ignorować
Każdy kierowca zna dźwięk stukania, który bardzo często dochodzi z okolic przedniego zawieszenia podczas jazdy na skręconych kołach. To właśnie przeguby napędowe, które domagają się wymiany. Ten odgłos oznacza, że między poszczególnymi elementami powstały zbyt duże luzy. Kiedy osiągną one krytyczny poziom, przegub może nawet ulec destrukcji. Częstym objawem uszkodzenia tej części pojazdu są także wibracje, które najbardziej można odczuć na kole kierownicy. Wtedy najczęściej mamy do czynienia z nieodpowiednią ilością smaru.
Eksploatacja przegubów napędowych
Budowa przegubu jest bardzo krucha, a jego konstrukcja narażona na szybkie zużycie lub uszkodzenie. Biorąc pod uwagę eksploatacje elementów, najważniejszym aspektem jest zadbanie o odpowiednią osłonę gumową, która jest jedyną barierą chroniącą przegub. Jej zadaniem jest zabezpieczenie części przed brudem i piaskiem, który przenika przez pęknięcia powstałe podczas jazdy. Jeśli na przegubie zacznie brakować smaru, elementy będą ocierać się o siebie z coraz większą siłą tarcia, co będzie powodować zniszczenie osłony. Jej uszkodzenie może być także wynikiem w nieostrożnej jazdy. Każdy kontakt kół z dużą dziurą, lub nagłym wzniesieniem może skutkować zerwaniem gumowej powłoki na przegubie.
Drugim aspektem jest sama specyfika jazdy, która jest inna dla każdego kierowcy. Przeguby napędowe są czułe na przeciążenia, które powstają na układzie napędowym, dlatego właśnie są szczególnie narażone na uszkodzenie podczas ruszania lub przyspieszania na skręconych kołach. Im bardziej przegub musi skręcić, tym bardziej się zużywa. Dlatego właśnie osoby na co dzień poruszające się w mieście, zmuszone do licznych manewrów parkowania, zawracania, ruszania na skrzyżowaniach i rondach powinny częściej zainteresować się stanem przegubów napędowych w swoim aucie. Jedną z przyczyn odpowiadających za uszkodzenie tych części może być także nieodpowiednie ogumienie. Opony o zbyt dużej szerokości mogą wywierać zbyt duże obciążenie na całą półoś.
Podsumowanie
Przeguby napędowe to części szczególnie narażone na uszkodzenia. Cykliczne sprawdzanie ich stanu może uratować niejednego kierowcę od groźnego wypadku lub poważnej awarii auta. Stan przegubów można sprawdzić samodzielnie, skręcając koła i obserwując pęknięcia powstałe na osłonie gumowej. Nawet najmniejsza usterka powinna być wystarczającym powodem do wymiany tych elementów. Serwis trwa zazwyczaj kilka godzin, a koszty często nie przekraczają 100zł. Lepszym rozwiązaniem jest kontrolowana wymiana przegubów niż niespodziewany zakup całej półosi.
+ There are no comments
Add yours