Na rynku pracy zwraca się uwagę nie tylko na twarde umiejętności jak np. prawo jazdy, obsługa specjalistycznych programów komputerowych czy maszyn. Kiedy trzeba wybrać między kandydatami o podobnych kwalifikacjach, bada się także kompetencje miękkie.
Pracodawca chce mieć pewność, że osoba biorąca udział w rekrutacji, będzie dobrze pasowała do jego firmy, dlatego przykłada dużą wagę do jej cech charakteru. Dzieje się tak, ponieważ o ile wielu umiejętności twardych (jak np. wykonywania powtarzalnej czynności) można się nauczyć, to ciężko w krótkim czasie nabyć kompetencje miękkie, czyli np. uczciwość, uczynność, cierpliwość. Z tego powodu rekruterzy poszukują osób, które nie tylko deklarują posiadanie określonych cech, ale mogą udowodnić to np. przedstawiając dotychczasową ścieżkę zawodową. Jakie umiejętności rozwija opiekowanie się seniorem?
Empatia, czyli współodczuwanie
Zdolność zrozumienia sytuacji osoby schorowanej jest niezbędna, aby się nią dobrze zajmować. Senior często nie może sam wykonać różnych czynności np. higienicznych. Zły stan zdrowia u wielu osób skutkuje irytacją. Dobra opiekunka empatycznie podejdzie zarówno do ograniczeń fizycznych jak i trudnych nastrojów podopiecznego.
W wielu firmach trzeba wykazać się współodczuwaniem w stosunku do sytuacji klienta. Ułatwia to pracę sprzedawcy w trudnych branżach, gdzie nie liczy się jednorazowa transakcja, ale długa i szczera relacja z kontrahentem. Osoba, której potrzeby zostały odpowiednio zrozumiane, wróci do ulubionego sklepu czy usługodawcy.
Cierpliwość i jeszcze raz cierpliwość
Seniorzy cierpiący na demencję, alzheimera lub inne choroby wieku podeszłego przedstawiają zachowania, które w dłuższym okresie mogą zniechęcać opiekunkę: od braku wdzięczności po niemiłe uwagi. Cierpliwa osoba nie wpadnie z tego powodu w gniew, a wręcz przeciwnie: będzie spokojnie wykonywać swoje obowiązki, dbając o zdrowie podopiecznego.
Ta cecha przyda się m.in. pracownikom przyjmującym zgłoszenia od niezadowolonych klientów (osobiście lub telefonicznie) w działach reklamacji, którzy muszą umieć wysłuchać wszystkich uwag i odpowiedzieć na nie merytorycznie, a nie emocjonalnie. Ich opanowanie buduje pozytywny wizerunek firmy.
Odporność na stres
Opieka nad schorowaną osobą może wymagać natychmiastowej reakcji na nagłe pogorszenie stanu zdrowia. Umiejętność zachowania zimnej krwi i dokonania szybkiej analizy objawów jest chyba najodpowiedzialniejszą częścią tej pracy. Wiąże się ona ze stresem, ale jednocześnie daje dużo satysfakcji z dobrze wykonanego zadania.
Odporność na trudne sytuacje to cecha niezbędna podczas obsługi klienta, a także w miejscach, gdzie od szybkości reakcji zależy powodzenie działania. To ważne podczas negocjacji i w pracy polegającej na sprawnym dysponowaniu zasobami np. przy planowaniu produkcji.
Rozwój wymienionych cech podczas sprawowania opieki nad seniorem pozwoli opiekunce łatwiej znaleźć pracę w przyszłości. Kompetencje miękkie są istotne, ponieważ świadczą o stosunku pracownika do drugiego człowieka.
Każda osoba, która widzi u siebie wspomniane cechy i chciałaby je rozwinąć, a jednocześnie ma doświadczenia w opiece i komunikatywnie posługuje się językiem niemieckim, może poszukać pracy w zawodzie opiekunki osób starszych.
+ There are no comments
Add yours